Posis tidur saat hamil yang selesa untuk ibu dan kandungan

on
3 Ogos 2017


Shalom & selamat sejatera.


Memandangkan kandungan sudah membesar. Posis tidur sangat penting untuk ibu mendapat tidur yang lena. Jika sebelum hamil, posisi tidur yang selesa untuk kita adalah posisi tengkurap dan posisi terlentang. Hihi

Ibu, jangan risau! (Peringatan untuk diri sendiri hihi). Tubuh kita diciptakan unik, sehingga dapat memberikan perlindungan sempurna bagi janin.Untuk pengetahuan, bayi dalam kandungan mempubyai sistem perlindungan sendiri, bagaimanapun posisi tidur kita, bayi tetapi akan selesa di dalam sebab bayi terapung dalam cecair ketuban, jadi bayi mempunyai cukup ruang sendiri untuk boleh bergerak bebas dan berkembang dalam rahim ibu.

Terdapat fakta yang mampu mengembirakan hati buat para ibu dan ibu tidak perlu risau lagi untuk menentukan posisi tidur saat hamil bahkan akan mempunyai tidur yang menyenangkan. 


"Terdapat beberapa posisi tidur yang ibu boleh cuba untuk mendapatkan isitirehat yang mencukupkan"


1. Tidur Tengkurap

Saat kandungan masih dalam minggu awal, posisi tidur tengkurap masih dapat dinikmati oleh ibu untuk mendapatkan istirehat yang nyaman lagi-lagi kalau ibu belum mengalami perubahan di bahagian dada yang sangat sensitif. 

Image result for cewek tidur tengkurap

Posisi tidur tengkurap sangat tidak elok untuk ibu yang kandungannya sudah mulai membesar (awal 14 minggu). Saat ini, ibu perlu pertolongn bantal untuk menyokong paha kerana perut yang mulai membesar.


2. Tidur Terlentang

Posisi terlentang adalah posisi yang paling aman dan paling nyaman, terutama pada     saat ibu sedang hamil muda.  Namun posisi ini tidak  disarankan saat kehamilan sudah memasuki usia 16 minggu sebab beban rahim akan bertumpu pada bagian belakang tubuh.

Posisi tidur terlentang dapat menganggu kesihatan ibu seperti sakit pinggang, gangguan pencernaan, dan juga buasir.

Image result for tidur terlentang hamil

Posisi ini juga dapat mempengaruhi tekanan darah. Ibu akan mengalami pening dan ini akan menyebabkan tekanan darah ibu tinggi. Sekirannya ibu mengalami darah tinggi saat hamil, posisi tidur terlentang tidak disarankan untuk kesihatan ibu dan bayi. 


3. Tidur Mengiring
Posisi tidur mengiring cukup selesa untuk ibu apabila kandungan sudah mulai membesar. Bayi dalam kandungan pun turut selesa.
Tidur dengan posisi miring ke sebelah kiri akan memberikan beberapa kebaikan untuk babi yang ada di dalam kandungan. Bayiakan mendapatkan aliran darah dan nutrisi secara maksimum ke plasenta. Selain itu, karena vena cava inferior di sebelah kanan maka akan mengembalikan aliran darah ke jantung dari bagian tubuh bawah.
Posisi Tidur Saat Hamil 4
Selain itu, posisi tidur mengiring ke sebelah kiri akan membantu melancarkan pekerjaan buah pinggang dalam membuang cairan yang berlebihan dan tidak diperlukan  dari dalam tubuh ibu. Hal ini akan mengurangi pembengkakan pada kaki, pegelangan kaki dan tangan.
Sebenarnya apapun posisi tidur ibu tidak membahayakan asalkan ibu dan bayi dalam kandungan merasa selesa. 
Semoga sepanjang kehamilan ini, ibu hamil dan yang bakal hamil mempunyai istirehat yang menyenangkan.
"Ibu-ibu boleh praktiskan! Semoga sharing kali ini bermanfaat untk ibu hamil dan bakal ibu"

Be First to Post Comment !
Catat Ulasan